Black friday 50% off voor één jaar!
Geldig tot 29 nov.Meer info

Social media starten

Laatst gewijzigd

11/9/2023

Flow Library Asset 4

Social media starten voor je bedrijf: 7 stappen

Je fonkelnieuwe bedrijf staat in de startblokken. De businesscase is helemaal in orde en de website is klaar - mooi zo! Maar nu moet je nog social media starten. Hoe zit het dan met je social-mediastrategie? Dat is best een pittige klus. Maar gelukkig helpen wij je met een handig 7-stappenplan!

1. Bepaal je doelen

Zonder conversiedoelen kun je niet bijsturen op de resultaten van een social-mediastrategie. Denk dus goed na over hoe de sociale kanalen je kunnen helpen om bezoekers naar de site te sturen.

Leg daarbij de nadruk op de kwaliteit van het bezoek en niet de kwantiteit. Dat past ook in de nieuwe aanpak van Google Analytics versie 4. Hierin draait de hoofdzaak om ‘events’ en sessieduur en veel minder om gebruikers, pageviews en bouncepercentages.

2. Wat is je doelgroep?

Ook voor de content die je op sociale media wilt publiceren moet je weten tot wie je je richt. Jonge doelgroepen kiezen eerder voor Instagram of TikTok. Hierop plaats je doorgaans wat minder formele posts. Terwijl oudere doelgroepen nog vasthouden aan bijvoorbeeld Facebook. Maar vergeet ook niet LinkedIn wanneer je vooral de B2B-markt wilt bereiken en professionele zakenrelaties wilt opdoen.

3. Kijk naar de concurrent

Onderzoek hoe je concurrenten omgaan met social media. Wat publiceren zij en hoe populair zijn die posts? Misschien ontdek je een slimme invalshoek die zij laten liggen en raak je geïnspireerd door hun content. Op die manier kijk je dus een beetje af. Maar probeer er natuurlijk voor te zorgen dat je niets letterlijk kopieert.

4. Kies de kanalen zorgvuldig

Misschien wil je het liefst op álle sociale media meedoen. Maar is dat eigenlijk wel verstandig? Het vullen van je kanaal kost veel creativiteit en uren. Vandaar dat je beter kunt uitzoeken welke kanalen je uiteindelijk het meeste opleveren. Kortom: bepaal waar je doelgroep zich bevindt. Vervolgens investeer je in die kanalen alle tijd en pas je je content hiernaar aan.

5. Maak een contentkalender

Het heeft niet zoveel zin om af en toe eens wat te plaatsen wanneer je toevallig wat tijd hebt. Maak daarom een contentkalender waarin je voor bijvoorbeeld de komende drie maanden de onderwerpen noteert die je wilt behandelen. Dat geeft je een beter beeld van de hoeveelheid werk die op je afkomt. Bovendien kun je hiermee handig inspringen op vaste evenementen en feestdagen of zelfs leuk inspelen op actuele inhakers.

Zo’n kalender kun je natuurlijk maken in bijvoorbeeld Excel. Maar er zijn ook kant-en-klare online templates beschikbaar zoals die van Coosto of Contentkalender.

Tip: houd bij het bedenken en plaatsen van berichten de 80/20-regel aan. 80% van de content op sociale kanalen moet algemeen informatief zijn en in 20% mag je jezelf of je bedrijf promoten. Zo houd je je social media berichten relevant.

6. Ga de interactie aan

Posten op social media levert vaak een reactie op. Waarschijnlijk in de vorm van een likes. Hoewel de comments van je volgers en fans natuurlijk beter zijn. Die geven je namelijk aanleiding om het publiek beter te leren kennen en met hen een band op te bouwen. Bovendien kun je ze misschien zelfs verleiden om klant te worden. Reageer dus altijd zo snel mogelijk. Als een potentiële klant je belt of mailt wacht je immers ook geen dagen met een reactie...

7. Analyseer je data

Richt Google Analytics of een ander meetsysteem zo in dat je precies weet wat het succes is van je social-mediastrategie. Kijk een paar keer per week naar de data onder het kopje Acquisitie en analyseer welke sociale kanalen het meeste verkeer naar je site of webshop opleveren. Hierdoor heb jij meer inzichten in welke kanalen je beter of misschien wel minder moet gebruiken.

Financiële zaken ook op een rijtje?

Natuurlijk is het ook van belang dat je naast je social media ook je financiën op de rit hebt. Hiervoor ben je bij InformerOnline aan het juiste adres. In ons online boekhoudprogramma kun jij als ondernemer van slimme functies profiteren. Zo zijn er bijvoorbeeld zelflerende robots die jouw boekhouding doen en kun je online facturen snel versturen in jouw huisstijl.

Verwerk kosten voor social media in de boekhouding

Wees zeker van je boekhouding.

Nu Gratis Aanmelden