Een bedrijfsnaam bedenken - hoe doe je dat?
Je staat te popelen om je eigen business te beginnen. Nog één ding te doen: de bedrijfsnaam. Ga je voor de humor, zoals Bel Me Teen pedicure of cateraar The Eet-team deden? Liever iets met je achternaam? Of kies je toch voor een letterwoord als Etos of HEMA, omdat het zo lekker bekt? Wij geven je de beste tips om je met je handelsnaam te onderscheiden.
Een handelsnaam is niet hetzelfde als een ingeschreven naam
Eerst even de serieuze zaken. Je moet het verschil kennen tussen een bedrijfsnaam en een handelsnaam. De bedrijfsnaam is wat je statutair vastlegt bij de Kamer van Koophandel, terwijl je een handelsnaam gebruikt om de producten of diensten in de markt te zetten.
Beide namen kunnen natuurlijk hetzelfde zijn, maar als je verschillende diensten aanbiedt, kan het handig zijn deze een eigen handelsnaam te geven. Ook die extra namen moet je natuurlijk aanmelden bij de Kamer van Koophandel, want dat geeft een mate van bescherming.
Wil je meer lezen over de verschillen tussen de handelsnaam en de ingeschreven naam, meer info op de site van de KvK.
Een bedrijfsnaam heeft taalregels
Vergeet niet dat je bedrijfs- of handelsnaam aan regels moet voldoen. Uitroeptekens of hippe hashtags mag je wel in je logo gebruiken, maar niet in de officiële naam van je onderneming. Alleen +, @, - en & zijn toegestaan. Ook is het niet toegestaan om andermans naam te gebruiken, of bijvoorbeeld dr., mr. of prof. toe te voegen als je die titel niet hebt. Heb je een eenmanszaak, mag het er niet op lijken dat je het bedrijf met meer mensen runt, zoals ‘& Co’ of ‘en Partners’.
Een andere restrictie is dat je alleen functies in je bedrijfsnaam opneemt als je die ook echt uitoefent, zoals ‘architect’ of ‘accountant’. En tot slot: je bedrijfs- of handelsnaam mag natuurlijk geen verwarring veroorzaken met bestaande merken. Dat hangt niet alleen af van een mogelijke gelijkenis in de naam, maar ook of activiteiten op elkaar lijken.
Bedenk een bedrijfsnaam met deze vragen
Dan nu het leuke gedeelte: het bedenken van de beste bedrijfsnaam. Of je dat nu in je eentje doet of met een team, begin gewoon met pen en papier. Stel jezelf vragen als:
- Waarin onderscheid ik mij met mijn activiteiten?
- Kan iemand aan de bedrijfsnaam zien wat mijn business inhoudt?
- Past de bedrijfsnaam in het taalgebruik van mijn doelgroep?
- Prikkelt de naam de nieuwsgierigheid?
- Is mijn bedrijfsnaam over een jaar of 5 nog relevant en up-to-date?
- Kan ik mijn business nog uitbreiden met deze naam, of zit ik vast aan 1 product/dienst? (Besluit zelf of dit belangrijk is voor je)
Laat je creativiteit gewoon gaan, dus maak een stevige lijst met suggesties. Aarzel daarbij niet om slimme tools in te zetten. Een paar voorbeelden van goede online naamgeneratoren zijn:
- Panabee. Op deze site voer je een sleutelwoord in dat verband houdt met je diensten of producten. Panabee laat daar vervolgens verschillende technieken op los, zoals het toevoegen van letters of het bewerken van het sleutelwoord.
- names4brands werkt ook met sleutelwoorden, maar hierbij kun je instellen op welke van liefst 18 talen de bedrijfsnaam moet zijn gebaseerd.
- Naming onderscheidt zich door Latijnse of Griekse voor- of achtervoegsels bij het sleutelwoord.
- Freshbooks is misschien een oplossing als je geen sleutelwoord kunt bedenken. Hierin vul je maximaal 4 vakgebieden in die op jouw activiteiten van toepassing zijn, en het resultaat is steeds 3 naamsuggesties. Zit er niets bij, dan klik je gewoon door voor de volgende 3 - net zo lang tot je iets hebt gevonden.
- Namelix is een zeer geavanceerde tool, want het genereert bedrijfsnamen op basis van kunstmatige intelligentie aan de hand van een of meer trefwoorden.
Werk toe naar een shortlist
Heb je in je brainstorm voldoende suggesties opgeschreven, zorg er dan voor dat je een shortlist overhoudt met pakweg tien mogelijke bedrijfsnamen. Dat wegstrepen hoef je niet altijd zelf te doen. Vraag familie, vrienden of relaties of zij helpen bij de selectie. En vaak komen zo ook weer varianten op je shortlist tevoorschijn.
Controleer of de domeinnaam vrij is
Heb je de ultieme bedrijfsnaam ontdekt? Controleer dan ook of de internet-domeinnaam nog beschikbaar is, óók voor extensies buiten .nl. Je weet immers nooit of je later nog een .com, .eu of bijvoorbeeld .be nodig hebt.
Op de site van je eigen hosting provider zie je snel welke domeinnamen en -extensies beschikbaar zijn. Voor een extra check op Nederlandse domeinen kun je terecht op de site van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland.
Groei ook boekhoudkundig mee
Heb je alles goed op orde met je bedrijfsnaam en eventuele handelsnaam, kun je aan de slag met je business!
Weet je nog niet hoe je je bedrijf ook boekhoudkundig slim laat meegroeien? Kijk dan eens op de site van InformerOnline, het toonaangevende boekhoudpakket voor starters, zzp’ers en mkb’ers. Dit is een slim online programma waarin je snel online factureert, automatisch boekhoudt met Robotic Accounting, direct btw-aangiftes en iDeal-betalingen verwerkt. Ook plaats je eenvoudig handige QR-codes op je facturen om gemakkelijk via mobiel te laten betalen.
InformerOnline is officieel ontwikkelpartner van de Belastingdienst, gecertificeerd met Keurmerk Betrouwbaar Boekhouden en Certified B Corp. Het programma wordt door gebruikers beoordeeld met een 8+.