Geen eHerkenning nodig voor de btw-aangifte met Informer!
Sinds 2022 zijn ondernemingen verplicht om DigiD of eHerkenning te gebruiken om veilig te kunnen inloggen bij de Belastingdienst. Maar als je gebruik maakt van Informer, heb je geen eHerkenning nodig als je de btw-aangifte gaat versturen!
Wat is eHerkenning?
eHerkenning is een digitaal identiteit systeem waarmee bedrijven en overheidsinstellingen in Nederland geauthenticeerd kunnen inloggen bij het gebruik van overheidsdiensten, waaronder belastingaangiften, vergunningsaanvragen en financiële hulp. Het is vergelijkbaar met het beter bekende DigiD, maar dan voor ondernemingen.
eHerkenning biedt mensen en bedrijven een manier om hun identificatie te bewijzen. Dit kan door middel van een soort digitaal certificaat dat gekoppeld is aan de online identiteit van een gebruiker. Dit certificaat wordt afgegeven door een gecertificeerde eHerkennings-aanbieder die de identificatie van jouw als gebruiker bevestigt met behulp van verschillende technieken, waaronder een persoonlijke ontmoeting of controle van officiële papieren. Na authenticatie kan je als gebruiker inloggen en veilig toegang krijgen tot online diensten met jouw eHerkenning.
Wat zijn de voordelen van het gebruik van eHerkenning?
Over het algemeen zorgt eHerkenning voor de veiligheid en privacy van gebruikersgegevens en een versoepeling van online transacties tussen bedrijven en overheidsinstanties.
Bovendien heb je in plaats van vele vormen van identificatie, nu met eHerkenning slechts één digitale identificatie. Alle bedrijven die inloggegevens nodig hebben voor aanvragen, ook bij de Belastingdienst en/of gemeente, kunnen dus mogelijk gebruik maken van eHerkenning.
eHerkenning garandeert ook dat cruciaal papierwerk, zoals uw btw-aangifte, binnen de vervaldatum wordt ingediend. Daarbij zorgt eHerkenning er dus ook voor dat deze vertrouwelijke informatie alleen door jou of jouw bedrijf wordt ontvangen.
Hoe schaf ik eHerkenning aan?
Indien jij of een van jouw werknemers eHerkenning nodig heeft dan kun je de onderstaande stappen volgen om dit aan te vragen:
- Bepaal welk betrouwbaarheidsniveau je nodig hebt. Dit hangt af van het doel waarvoor je eHerkenning gaat gebruiken en de dienstverlener waarbij je wilt inloggen.
- Kies een erkende leverancier. Op de website van eHerkenning vind je een overzicht van alle erkende leveranciers.
- Ga naar de website van de door jou gekozen leverancier en vraag daar eHerkenning aan. Je hebt hiervoor een KvK-nummer en een geldig legitimatiebewijs nodig.
- Volg de stappen die de leverancier aangeeft. Dit kan variëren per leverancier, maar over het algemeen moet je een aantal persoonlijke gegevens invullen en een machtiging ondertekenen.
- Na de aanvraag ontvang je per post een activeringscode. Hiermee kun je je eHerkenning activeren.
- Log in op de website van de dienstverlener en gebruik je eHerkenning om in te loggen.
Kosten van eHerkenning
Als je gebruik maakt van Informer dan betaal je geen extra kosten voor eHerkenning voor de btw-aangifte. Bovendien kun je ook nog eens tijd en extra geld besparen. eHerkenning is namelijk niet gratis. Je betaalt voor de aanvraag en voor het gebruik ervan. De kosten verschillen per leverancier en per betrouwbaarheidsniveau.
Hoe kan ik makkelijk de btw-aangifte doen zonder eHerkenning?
Door de nauwe samenwerking en directe koppeling tussen Informer en de Belastingdienst is het voor jou als ondernemer niet nodig om eHerkenning te gebruiken als je de btw-aangifte gaat doen. Zo kun je via jouw Informer account met een druk op de knop de btw-aangifte naar de Belastingdienst sturen en betaal je de aangifte direct via iDEAL. Zo bespaar je als ondernemer tijd en geld. Ontdek hier meer over btw-aangifte doen via InformerOnline.
Let op: Je hebt wel eHerkenning nodig voor de Inkomstenbelastingaangifte.
Wil jij ook gebruik maken van de handige directe koppeling tussen Informer en de Belastingdienst? Ga dan nu boekhouden met Informer en test 30 dagen GRATIS!