Black friday 50% off voor één jaar!
Geldig tot 29 nov.Meer info

10 slimme tips voor zzp'ers om klanten te werven

10 slimme tips voor zzp'ers om klanten te werven

Sta je op het punt zelfstandige te worden - of ben je misschien net begonnen als zzp’er? Dan is een van de grootste uitdagingen hoe je aan klanten en opdrachten komt. Ben je er niet zo zeker van hoe jij nieuwe klanten kunt werven? Maak je geen zorgen; met deze 10 tips loopt je agenda in no time vol!

  1. Zoek doelgericht

Natuurlijk ken je je doelgroep, maar is jouw boodschap ook altijd op die groep gericht? Onderzoek goed voor welke bedrijven of organisaties je graag wilt werken en probeer je marketing en communicatie zo slim mogelijk op die selectie van ondernemingen toe te spitsen. Schieten met hagel kost je veel tijd en energie, en levert je meestal veel minder op dan een gericht schot...

  1. Scherp je USP’s aan

Als zelfstandige ben je uniek. Misschien verkoop je wel dezelfde producten of diensten als de concurrenten, toch heb je heel eigen Unique Selling Points. Blijf steeds onderzoeken of die USP’s nog wel zo uniek zijn. Kijk over de schutting binnen en buiten je vakgebied, leer van hoe andere ondernemers zich presenteren en scherp je pluspunten zo aan dat je de concurrent het nakijken geeft. Laat potentiële klanten zien wat jou onderscheidt!

  1. Maak jezelf zichtbaar

Juist omdat (meer) thuiswerken ingeburgerd raakt, is het belangrijk jezelf te laten zien. Zodra het weer mag heeft fysiek contact met je klanten natuurlijk de voorkeur, maar tot die tijd kun je handig gebruik maken van allerlei online oplossingen. Een kei van een LinkedIn-profiel is een no-brainer, maar durf bijvoorbeeld ook eens een webinar te organiseren. Of maak een heuse bedrijfsvideo rondom jouw professionele kwaliteiten. Dat gaat heel makkelijk met onder meer de gloednieuwe Zoom-aanvulling Mmhmm - probeer het gewoon eens uit.

  1. Werk aan je netwerk

Vanzelfsprekend ben je op LinkedIn te vinden, misschien zelfs op een Facebook bedrijfspagina, Instagram of via Xing. Maak er dan een gewoonte van elke dag even te kijken over welke onderwerpen in jouw online netwerk wordt gepraat. Aarzel niet om mee te doen met een draadje, want wie weet val je daardoor ineens op bij een potentiële klant. Vergeet ook niet buiten je eerste kring van connecties te zoeken naar interessante relaties. Wees niet te bang om jezelf te presenteren bij iemand buiten je eigen netwerk, zolang het uiteraard relevant en gepast is.

  1. Leer van de data

Buiten de presentatie op sociale netwerken mag je je eigen website of webshop niet vergeten. De data die je via bijvoorbeeld Google Analytics of een ander meetsysteem verzamelt, geven je een massa informatie over het lees- en klikgedrag van de bezoekers. Dat helpt je om potentiële klanten steeds makkelijker te ontdekken. Onderzoek ook slimme software als bijvoorbeeld Albacross of Leadinfo om te ontdekken welke ondernemingen jouw site hebben bezocht. Dat scheelt vaak een hoop koude acquisitie.

  1. Overtuig potentiële klanten

Heb je zicht op een nieuwe klant? Zorg dan voor een geweldige presentatie van je aanbod. Maak er voor die ondernemer een feestje van om te zien wat je voor haar of hem kunt betekenen. Bereid je goed voor (repeteer bijvoorbeeld voor de spiegel!), probeer zoveel mogelijk te weten te komen over de professionele geschiedenis van die klant en speel daar op een gepaste manier op in. En: wanneer je jezelf presenteert via Zoom of een ander systeem, geef dan ook aandacht aan je eigen uiterlijk en de achtergrond in het beeld.

  1. Pluk het laaghangend fruit

Soms werk je je een slag in de rondte om grote klanten te vinden, maar waarom zou je moeilijk doen als het ook makkelijker kan? Kijk eerst eens welke kleinere of middelgrote ondernemingen in je directe netwerk je verder kunt helpen. Als dat lukt, vraag je om een testimonial op bijvoorbeeld LinkedIn. Dat vergroot de kans dat je uiteindelijk ook bij de grotere partijen in beeld komt.

  1. Ontdek de online marktplaatsen

Er zijn inmiddels tientallen online marktplaatsen voor zzp’ers, freelancers en zelfstandige ondernemers waarop je je eigen kwaliteiten kunt presenteren. De kosten zijn te overzien, dus maak zoveel mogelijk gebruik van die platforms. Zo kun jij binnen no-time nieuwe klanten werven. Dit is een lijst van de bekendste sites:

  1. Factureer professioneel via Informer

Je bent er niet met een gelikte presentatie. In al je communicatie met klanten is het belangrijk een professionele indruk te maken, dus ook in de wijze waarop je factureert of offertes aanbiedt. In Informer Online maak je snel en gemakkelijk facturen en offertes die naadloos aansluiten bij je huisstijl, zelfs met een geavanceerde QR-code waarmee je klant in een handomdraai betaalt! Lees hier meer over online factureren in jouw huisstijl met Informer Online.

  1. Houd moed

Geef nooit op! Als zzp’er of zelfstandig ondernemer heb je altijd een toegevoegde waarde, maar het kost vaak (veel) tijd om nieuwe klanten te werven. De beste zelfstandigen zijn de mensen die de tijd durven te nemen om over de grenzen te kijken en nieuwe kansen te ontdekken.

FAQ
Probeer Informer nu 30 dagen gratis
Probeer vrijblijvend en gratis 30 dagen alle functies van Informer.
Probeer gratis

Welke fiscale veranderingen staan ondernemers te wachten in 2025?

Bereid je als ondernemer voor op 2025 met deze essentiële belastingwijzigingen. Ontdek alles over de afbouw van de mkb-winstvrijstelling, aanpassing van renteaftrek en meer.
Lees verder

Ben jij nog wel ZZP’er in 2025? Alles wat je moeten weten over de nieuwe regels

De Belastingdienst gaat strenger controleren op schijnzelfstandigheid bij zzp'ers, wat dat betekent en wat de gevolgen hiervan zijn leggen we uit in deze blog!
Lees verder

Informer eerste Premium Partner Rabobank

Informer is de eerste Premium Partner van de Rabobank. Deze erkenning markeert een belangrijke mijlpaal in de jarenlange samenwerking.
Lees verder

Wees zeker van je boekhouding.

Nu Gratis Aanmelden