Hoe regel ik Huisvesting voor mijn bedrijf?
Als jij je bedrijf bij de Kamer van Koophandel inschrijft moet je ook de huisvesting van je bedrijf doorgeven. Er zijn verschillende manieren waarop je je bedrijf kunt huisvesten. Welke dat zijn en hoe dat werkt lees je hier!
Soorten huisvesting voor je bedrijf
Er zijn een aantal verschillende opties die je hebt voor huisvesting van je bedrijf. Het is belangrijk om hierover goed na te denken en te kijken welke optie het best past bij jou en je bedrijf!
Werken vanaf thuis
Veel startende ondernemers kiezen ervoor om vanaf huis te werken. Deze optie van huisvesting is natuurlijk prima zolang jij alleen werkt. Ook als jij bijvoorbeeld alleen maar werkt via je laptop kan dit prima. Bovendien hoef je niet iedere dag te reizen en kun je zelf bepalen wanneer jij werkt. Maar het grootste voordeel hiervan is waarschijnlijk dat je geen extra kosten maakt voor huisvesting.
Het is wel belangrijk om te weten dat niet alle beroepen vanaf huis mogen werken. Hierover moet je eerst de gemeente berichten. Maar in principe mogen de meeste beroepen die je zelfstandig vanuit huis kunt beoefenen ook vanuit dit type huisvesting functioneren. Een voorbeeld kan een tekstschrijver of huisarts zijn. Daarbij is het wel noodzakelijk dat je niet voor overlast zorgt. Je mag daarom bijvoorbeeld geen café beginnen aan huis.
Kantoorruimte huren of kopen
Is thuis werken voor jou niet mogelijk? Dan moet je toch echt op zoek naar een andere locatie. Je kunt er dan voor kiezen om een pand of ruimte te huren of kopen. Aan beide opties kleven voordelen en nadelen. Zo heb je bij het huren veel meer flexibiliteit en ben je niet verantwoordelijk voor onderhouds(kosten). Aan de andere kant moet je wel rekening houden met een verhuurder. Bij kopen zit je vast aan een pand en ben je daar dus wel verantwoordelijk voor. Maar aan de andere kant is het een goede investering voor je bedrijf. Je bouwt hiermee immers vermogen op. De waarde van je pand kan natuurlijk ook dalen of stijgen. Als je voor dit type huisvesting kiest moet je dus deze voordelen en nadelen goed tegen elkaar afwegen.
Om te bepalen wat voor ruimte je gaat huren of kopen is het goed om wat wensen op te schrijven. De oppervlakte en bereikbaarheid bijvoorbeeld. Bovendien moet je rekening houden met het maximale bedrag dat je wilt of kunt uitgeven. Deze wensen hangen natuurlijk ook weer af van het type bedrijf dat je hebt. Als restauranteigenaar wil je bijvoorbeeld op een drukke plek gehuisvest zijn. En als je producten verkoopt moet je natuurlijk genoeg opslagruimte voor de voorraad hebben.
Verzamelgebouwen of flexwerkplekken
Op het moment dat zowel thuiswerken als een pand kopen of huren geen opties zijn kun je nog altijd terecht in een verzamelgebouw. Dit zijn gebouwen waar je maandelijks een kantoorruimte kunt afhuren. Het pand deel je dan met andere bedrijven. Vaak is dit een meer betaalbare optie dan een heel pand huren omdat je de kosten met andere ondernemers deelt. Daarnaast is de contractduur van dit type huisvesting zeer flexibel.
Sommige van dit soort gebouwen bestaan uit flexwerkplekken. Dat betekent dat je eigenlijk niet echt een vaste plek of ruimte hebt. Op die manier zijn de kosten nog lager. Een nadeel hiervan is wel dat je dus niet altijd weet waar en of je kunt zitten. Bovendien staat het ook niet echt professioneel tegenover een klant die langskomt. Tenslotte heb je niet altijd privacy. Maar stel dat jij bijvoorbeeld freelance design klusjes doet op je laptop kan het natuurlijk wel een goede optie zijn.
Verzekeringen en aftrekposten die bij je huisvesting passen
Heb jij een huisvesting voor je bedrijf gekozen? Dan moet je ervoor zorgen dat je de verzekeringen die hierbij passen aanvraagt. Voor thuis werken heb je bijvoorbeeld aanvullende verzekeringen voor je huis nodig. Terwijl je bij het kopen van een gebouw rekening moet houden met alle verzekeringen die daarbij horen. Bovendien kan het zijn dat je in aanmerking komt voor aftrekposten van de kosten. Of jouw huisvesting daarvoor in aanmerking komt kun je checken met deze tool van de Belastingdienst.
Kosten voor huisvesting verwerken in de boekhouding
Als ondernemer ben je verplicht al je kosten in de administratie te verwerken. Zo ook je kosten voor de huisvesting van je bedrijf. In het online boekhoudprogramma InformerOnline doen robots dit automatisch voor jou. Je hoeft alleen maar zelf je ontvangen facturen te uploaden en de robots doen de rest. Tegelijkertijd werkt het programma ook meteen jouw btw aangifte bij. Deze verstuur je binnen 2 minuten naar de Belastingdienst. Op die manier is boekhouden wel echt heel eenvoudig!