Black friday 50% off voor één jaar!
Geldig tot 29 nov.Meer info

Ondernemingsplan

Laatst gewijzigd

14/9/2023

Flow Library Asset 4

Hoe schrijf ik een Ondernemingsplan?

Het schrijven van een ondernemingsplan is cruciaal als je een bedrijf start. Hierin kun je voor jezelf maar ook voor bijvoorbeeld investeerders of  banken precies duidelijk maken hoe jouw onderneming eruit gaat zien.

Waarom moet je een bedrijfsplan schrijven?

Het idee voor een nieuw bedrijf zit al in je hoofd: met prachtige producten of diensten verover jij de markt. Maar hoe weet je of je ambities haalbaar zijn? Hoe groot is je concurrentie eigenlijk? Is jouw product wel zo relevant als je hoopt? En zijn er kansen in de markt waarover je nog niet hebt nagedacht? Met een bedrijfsplan – ook wel ondernemingsplan genoemd – kom je gemakkelijk achter de antwoorden op deze vragen. Heb je geld nodig bij de start van je business? Dan is een bedrijfsplan ook voor banken en investeerders de beste manier om jouw visie te kunnen beoordelen – en je al of niet financieel op weg te helpen.

Stappenplan ondernemingsplan

De eenvoudigste manier om een goed bedrijfsplan op te stellen, is het volgen van ons 7-stappenplan. In overzichtelijke hoofdstukken beschrijf je alles wat nodig is om met een goede basis van start te gaan.

  1. Het doel

In het eerste hoofdstuk val je met de deur in huis: waarom is het belangrijk dat jouw bedrijf er komt? En wat denk je met jouw producten of diensten te bereiken? Je hoeft nog niet in te gaan op de manier waarop je aan de slag gaat. Wel moet je proberen de lezer te boeien, zodat hij of zij ook de rest van jouw plan wil lezen.Ook gebruik je deze stap om iets meer over jezelf te vertellen. Wat is je professionele achtergrond, wat heeft je geïnspireerd om een nieuw bedrijf te beginnen? Wat zijn jouw vaardigheden als ondernemer? En ga je in je eentje aan de slag, of bouw je een heel team om je heen?

  1. De doelgroep

Hierin beschrijf je wie jouw klanten worden. Probeer zo goed mogelijk te verwoorden voor wie je producten of diensten bestemd zijn. Tegen welke problemen lopen jouw klanten eigenlijk aan, en hoe gaan ze daarmee om? Vergeet niet de feiten over je doelgroep te onderbouwen met actuele cijfers; op de website van het CBS vind je veel gegevens over de economie en de samenleving, zelfs tot op regionaal niveau.

  1. De toegevoegde waarde

Dit kan best een lastig hoofdstuk zijn, want hierin vertel je waarin jouw onderneming het verschil maakt. Kijk nog eens goed naar het wat je in het vorige hoofdstuk beschreef als de problemen van jouw doelgroep. Hoe gaat jouw bedrijf de problemen van jouw doelgroep oplossen? Houd er rekening mee dat de lezer van het bedrijfsplan soms beter op de hoogte kan zijn van knelpunten in de samenleving dan jij. Wees dus zo transparant mogelijk over kwesties die je misschien niet kunt oplossen.

  1. Het marketingplan

In dit hoofdstuk leg je uit hoe je jouw producten of de diensten gaat verkopen. Via welke kanalen wil je ze in de markt zetten? Open je een stenen winkel, kies je uitsluitend voor e-commerce of ga je voor de hybride aanpak? Voor deze stap is het handig om gebruik te maken van de 4 P’s: product, prijs, plaats en promotie. Deze begrippen geven je meer houvast bij het gericht invullen van het marketingplan. Hier vind je meer informatie over de 4 P’s en hoe je je dit model eventueel kunt uitbreiden met: personeel, presentatie, partners en/of proces.

  1. De concurrentie-analyse

Concurrentie houdt je scherp, maar dan moet je wel weten wie jouw concurrenten zijn en wat hun aanpak is. In deze stap analyseer je daarom zo breed mogelijk wat de producten en diensten van andere leveranciers zijn en hoe zij deze aanbieden in de markt. Met zo’n benchmark krijg je snel inzicht in welk stuk van de markt jij het onderscheid gaat maken.

Een handig en gratis Excel-document om een benchmark te maken, vind je hier.

  1. Het product of de dienst

In dit hoofdstuk beschrijf je welke producten of diensten je wilt aanbieden. Misschien kun je zelfs al een prototype laten zien, of kun je de lezer van je bedrijfsplan overtuigen met een gedetailleerde uitwerking van een of meer diensten. Vergeet ook niet uit te leggen hoe een productieproces in z’n werk gaat. Hoe komt een dienst tot stand komt? Ook kun je in dit hoofdstuk het prijsmodel weergeven.  

  1. Het financiële plan

Last but not least: hoe zit je bedrijfsidee financieel in elkaar? Met een goed onderbouwd plan zorg je voor inzicht in de winstkansen én de risico’s, vooral in een tijd waarin de economie zich door Covid-19 anders ontwikkelt. Wanneer je investeerders nodig hebt, moet je goed weten hoe niet alleen jij een goede boterham kunt verdienen, maar ook zij veilig met jou in zee kunnen gaan. Bij het opstellen van het financiële plan kun je handig gebruik maken van deze vijf begrotingsmodellen.

Drie extra tips voor het schrijven van je bedrijfsplan

Met de 7 stappen heb je alle onderdelen op een rij om een goed bedrijfsplan of ondernemingsplan te schrijven. Maar met deze extra tips maken we het je nóg gemakkelijker:

  • Het bierviltje

Zet je ambitie eens op een bierviltje. Past je belangrijkste doel er op? Zo niet, probeer dan te focussen en nóg korter te omschrijven wat je met de onderneming wilt bereiken. Heb je geen bierviltje bij de hand, kijk dan eens op deze site - net zo makkelijk.

  • De ijkpersonen

Een handige manier om je klanten beter in beeld te krijgen, is het beschrijven van ijkpersonen. Verzin één of twee fictieve mensen voor wie jouw product of dienst bestemd is, en maak een korte profielschets van hen.Twee voorbeelden:

  • Brigitte, 45 jaar, moeder van twee tieners, hbo-opgeleid, woont in Nieuwegein, werkt parttime als directiesecretaresse en houdt van tennis en zeilen.
  • Mark, 32 jaar, vader van een 8-jarige dochter, DGA van een ICT-bedrijf, woont in hartje Utrecht, universitair opgeleid, houdt van voetbal en is lid van een serviceclub.

Alleen al het bedenken van deze profielen helpen je bij het ontdekken van kansen in je voorgenomen doelgroep.

  • Het SWOT-model

Een SWOT-model helpt je bij het krijgen van inzicht in de sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen van je business-idee. Een SWOT-analyse maak in een Excelsheet of gewoon op papier. Hier vind je een paar handige templates voor het maken van een SWOT-analyse.

Administratie van je bedrijf bijhouden

Heb jij het ondernemingsplan ingevuld en ben je klaar om te starten met je onderneming? Vergeet dan niet aan de boekhouding te denken! Met online boekhoudprogramma InformerOnline kun jij gemakkelijk en veilig online facturen sturen. Daarnaast verwerken robots je kosten. En de btw aangifte? Die verstuur je binnen 2 minuten direct naar de Belastingdienst.

ondernemersplan schrijven
Start je administratie met Informer als je klaar bent met jouw ondernemersplan!

Wees zeker van je boekhouding.

Nu Gratis Aanmelden