Hoe stel je een verdienmodel op?
Je bent lekker bezig met het regelen van alle zaken om te starten met je onderneming. Maar dan moet je ook nog een verdienmodel opstellen. Het is immers goed om te weten waar je klanten zitten en hoe je aan ze gaat verdienen. Gelukkig helpen wij je op weg met deze StartHulp pagina.
Wat is een verdienmodel?
In een verdienmodel beschrijf je wat je als ondernemer nodig hebt om te verdienen (winst te maken) en hoe je dat wilt doen. Hoeveel klanten heb je nodig? En hoeveel omzet? Welke prijzen ga je hanteren? Op die manier maak je voor jezelf duidelijk hoe jij je onderscheidt. Bovendien kun je potentiële investeerders laten zien hoe jij geld gaat verdienen. Hierdoor zullen zij waarschijnlijk sneller vallen voor jouw onderneming. Daarnaast kun je meer winst maken als jij je verdienmodel slim opstelt. Dat is niet alleen handig voor nu, maar ook in de toekomst.
Verschillende verdienmodellen
Je kunt als ondernemer kiezen uit veel soorten verdienmodellen. Zo zijn er de bekende modellen zoals uurtje-factuurtje. Hierbij vermenigvuldig je gewoon de gewerkte uren met het uurtarief. Ook simpel weg je producten inkopen en verkopen tegen een bepaalde prijs is een bekende manier. Maar er zijn nog veel meer modellen die wat unieker zijn en misschien beter bij jou passen.
Abonnementsmodel
Hierbij krijgt jouw klant tegen betaling toegang tot jouw product/dienst. Daarmee kiest je klant voor gemak en voor de zekerheid van jouw product of dienst. Dat geldt ook voor jou als ondernemer. Jij hebt namelijk altijd zekerheid dat je je inkomsten binnenkrijgt voordat je hebt geleverd. Normaal gesproken betalen klanten maandelijks of jaarlijks voor een abonnement.
Advertentiemodel
Met het advertentiemodel heeft iedereen vrije toegang tot jouw (online) product of dienst. Maar hoe verdien je dan geld? Dat gaat via reclames die je maakt voor andere bedrijven. Zo kun je bijvoorbeeld reclames of links op jouw website zetten. Daarvoor krijg jij dan een vergoeding.
Communitymodel
Uiteindelijk zorgt dit model er niet voor dat je meer omzet maakt. Maar door een samenwerkingsverband met een community op te zetten kunnen jouw kosten dalen. Je lost namelijk samen problemen op op die manier. Hierdoor zal je winst dus aan het eind dus wél hoger zijn. Er hoeft immers minder tijd en geld in gestoken te worden.
Freemiummodel
Een samentrekking van free (=gratis) en premium (=hoogwaardig). In eerste instantie lever je hierbij je product of dienst helemaal gratis. Op die manier wek je vertrouwen bij de klant. Wilt de klant vervolgens profiteren van bijvoorbeeld meer functies enzovoort? Dan moet er ook meer betaald worden.
Lokaasmodel
Je verdient met de verkoop van bijproducten die natuurlijk alléén op jouw – relatief goedkope – product passen. Zoals koffiecups die alleen in jouw machine passen. Die leveren jou dus meer op dan het product zelf. Daarom gebruik je het als een soort "lokaas".
Servicemodel
Hierbij verkoop je een product of dienst voor een relatief laag bedrag en verdien je aan service en onderhoud. De ICT-sector is daarvan een goed voorbeeld. Bedrijven in deze sector verdienen namelijk vooral aan servicecontracten en niet per se aan de software.
Welk verdienmodel kies je?
Welk verdienmodel past het beste bij jouw business? Kijk naar je product, je concurrenten en naar de technologische ontwikkelingen in je branche. Natuurlijk kun je experimenteren: welk verdienmodel werkt wel en welk niet? Of probeer eens een hybride model door modellen te combineren. Een abonnementsmodel zie je vaak in combinatie met het freemiummodel. Denk bijvoorbeeld aan Spotify. Je kunt dit eerst gratis gebruiken. Vervolgens is het de bedoeling dat je een abonnement neemt zodat je meer functies kunt gebruiken.
Let op als jij je product of dienst wel eens gratis aanbiedt. Dit is namelijk niet zo'n sterk verdienmodel en het kan je imago schaden. Uiteraard kun je het wel gebruiken om naamsbekendheid en vertrouwen te winnen. Bovendien kun je bijvoorbeeld een gratis webinar of training geven met aan het eind een upsell. If you don’t pay, you don’t pay attention …
Zorg ook dat je verdienmodel toekomstbestendig is. De coronacrisis heeft immers duidelijk gemaakt dat het ondernemerschap erg kwetsbaar kan zijn.
Business Model Canvas als hulptool
Een veelgebruikte manier om een verdienmodel op te stellen is het Business Model Canvas. Dit bestaat uit 9 bouwstenen waarmee jij je onderneming kunt omschrijven. Hierdoor heb je een duidelijk beeld van jouw onderneming en weet je dus precies waar de kansen liggen op het gebied van bijvoorbeeld klanten en verkoopkanalen.
Verdienmodel af? Inkomsten verwerken!
Ben jij inmiddels keiharde knaken aan het verdienen dankzij jouw sterke verdienmodel? Dan moet je deze inkomsten uiteraard wel verwerken in je administratie. In het online boekhoudprogramma InformerOnline is dat gelukkig geen probleem. Je kunt hiermee namelijk razendsnel online facturen versturen naar je klanten. Dat gaat via een speciaal beveiligd netwerk en is volledig in je eigen huisstijl. Vervolgens zorgen de slimme robots ervoor dat de facturen netjes op de juiste plek verwerkt worden. Klinkt eenvoudig toch?